Κατηγορίες
Uncategorized

2 Φεβρουαρίου :Υπαπαντή – Η Ορθόδοξη γιορτή της Μητέρας

Η Υπαπαντή

Υπαπαντή.

Δεσποτική εορτή της Χριστιανοσύνης, σε ανάμνηση της έλευσης του μικρού Χριστού από τους γονείς του στον Ναό των Ιεροσολύμων και της υποδοχής του από τον πρεσβύτη ιερέα Συμεών. Εορτάζεται στις 2 Φεβρουαρίου, μαζί με την ανάμνηση του γεγονότος του καθαρισμού της Παναγίας από τη λοχεία (σαραντισμός).

 Η Υπαπαντή του Κυρίου είναι μία από τις 12 μεγάλες εορτές της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας

Αυτή την  ημέρα  ορίστηκε για πρώτη φορά να τιμάται η μητέρα στην Ελλάδα το 1929.

Με τα χρόνια όμως και κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 , η γιορτή μεταφέρθηκε στη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου, όπως εορταζόταν τότε και στην Αμερική.

Η Παναγία είναι όμως εκείνη στην οποία θα προστρέξει  η μάνα που πονά για το παιδί, από την εγκυμοσύνη ακόμα, μέχρι την γέννα, το μεγάλωμά του και κάθε δύσκολη στιγμή.

Αυτή η τόσο σημαντική ημέρα για το ζεύγος μητέρας- παιδιού καθώς και η στήριξη της Παναγίας Μάνας σε όσες μητέρες επικαλούνται την Χάρη Της, δικαιολογούν τον εορτασμό και την τιμή της Μητέρας κατά την Υπαπαντή, δηλαδή τον Σαραντισμό του ίδιου του Βρέφους Ιησού.

Κατηγορίες
Αγωγή υγείας

Η βροχή των συναισθημάτων

 Η βροχή των συναισθημάτων είναι μια δραστηριότητα που εμπλέκει τη γλώσσα και τα εικαστικά.

        Στην πρώτη φάση έχουμε τα συννεφάκια που είναι γεμάτα συναισθήματα. Γέμισαν συναισθήματα, βάραιναν …και η βροχή συναισθημάτων άρχισε να πέφτει.Κάθε παιδί παίρνει ένα συναίσθημα , το διαβάζουμε , συζητάμε για αυτό  αλλά ξαφνικά …
ένα κακό ψαλίδι εμφανίζεται και κόβει το πρώτο γράμμα της λέξης του συναισθήματος.Το κάθε παιδί προσπαθεί να βρει το γράμμα και να ξαναφτιάξει την λεξούλα.



Στην συνέχεια δημιουργούμε το κολλάζ της   βροχής των συναισθημάτων .
Τα παιδιά ζωγραφίζουν ανθρωπάκια , τα κολλάμε και αφήνουμε τις σταγόνες με τα συναισθήματα να πέφτουν πάνω τους

Κατηγορίες
Εικαστικά

Το φαινόμενο της μέρας και της νύχτας

Εικαστικές δραστηριότητες με θέμα τη μέρα και τη νύχτα

  • Διαβάσαμε το παραμύθι της μέρας και της νύχτας

 Μια φορά κι έναν καιρό σε ένα όμορφο χωριό που λεγόταν Ουρανός, ζούσαν δυο όμορφα κορίτσια που ήταν πολύ καλές φίλες. Η μία λεγόταν Μέρα και η άλλη λεγόταν Νύχτα. Η Μέρα ήταν πολύ όμορφη, είχε ξανθά μαλλιά, γαλανά μάτια και φωτεινό δέρμα, γι΄αυτό και όλη την φώναζαν Φωτεινούλα. Η νύχτα ήταν κι αυτή πολύ όμορφη, με μαύρα στιλπνά μαλλιά, σκούρα μάτια και μελαχρινό δέρμα γι΄ αυτό και όλοι τη φώναζαν Σκοτεινούλα.

Οι δυο φίλες μεγάλωναν μαζί πολύ αγαπημένες και δεν είχαν μυστικά η μία από την άλλη. Τα χρόνια περνούσαν και οι κοπέλες πια ήταν σε ηλικία γάμου…

Ο βασιλιάς του χωριού που είχε κι εκείνος ένα γιο που τον λέγανε Ήλιο, αποφάσισε να διοργανώσει ένα χορό στο παλάτι για να βρει την κοπέλα που θα κάνει νύφη του.

Έβαλε λοιπόν ντελάληδες να ανακοινώσουν στο χωριό την ημερομηνία και την ώρα που θα γινόταν ο χορός:

-Προσοχή Προσοχή! Στο χορό πρέπει να προσέλθουν όλες οι κοπέλες που είναι πάνω από 18 χρονών!

Μόλις άκουσαν την ανακοίνωση η Μέρα και η Νύχτα άρχισαν να ετοιμάζονται. Όταν λοιπόν έφτασε εκείνο το βράδυ, η Μέρα φόρεσε ένα πανέμορφο φουστάνι με φωτεινά χρώματα αφήνοντας ξέπλεκα τα όμορφα ξανθά μαλλιά της τα οποία στόλισε με φωτεινές ηλιαχτίδες.

Η Νύχτα φόρεσε ένα όμορφο μαύρο λαμπερό φουστάνι που το στόλισε με δεκάδες λαμπερά αστεράκια και έπιασε τα μαλλιά της με ένα υπέροχο ψηλό κότσο που τον ομόρφυνε με ένα λαμπερό φεγγάρι χτενάκι.

Όταν ο χορός άρχισε το βασιλόπουλο χόρευε με όλες τις κοπέλες, μέχρι που είδε τη Μέρα και θαμπώθηκε από τη λάμψη της κι αποφάσισε ότι αυτή είναι η κατάλληλη για γυναίκα του.

Η Νύχτα όμως στεναχωρήθηκε πολύ με αυτή του την επιλογή κι έτσι αποφάσισε να μην ξανασυναντηθεί ποτέ της με τη φιλενάδα της.

Έτσι όποτε η Μέρα ερχόταν στο χωριό η Νύχτα έφευγε και επέστρεφε όταν έφευγε η Μέρα…

  • Το ζωγραφίσαμε
  • Φτιάξαμε  κάρτα  μέρας και  νύχτας
  • Διαβάσαμε παραμύθι ” Ο φεγγαροσκεπαστής”

http://www.mikrosanagnostis.gr/library/pageflip48/Default.html

Κατηγορίες
Θρησκεία

Οι Τρεις Ιεράρχες

30 Ιανουαρίου . Η εκκλησία τιμά τους Τρεις Ιεράρχες

Η αιτία για την εισαγωγή της εορτής των Τριών Ιεραρχών στην Εκκλησία είναι το εξής γεγονός:Κατά τους χρόνους της βασιλείας του Αλεξίου του Κομνηνού (1081 – 1118 μ.Χ.), ο οποίος διαδέχθηκε στη βασιλική εξουσία τον Νικηφόρο Γ’ τον Βοτενειάτη (1078 – 1081 μ.Χ.), έγινε στην Κωνσταντινούπολη φιλονικία ανάμεσα σε λόγιους και ενάρετους άνδρες. Άλλοι θεωρούσαν ανώτερο τον Μέγα Βασίλειο ( 1 Ιανουαρίου), χαρακτηρίζοντάς τον μεγαλοφυΐα και υπέροχη φυσιογνωμία. Άλλοι τοποθετούσαν ψηλά τον ιερό Χρυσόστομο ( 13 Νοεμβρίου) και τον θεωρούσαν ανώτερο από τον Μέγα Βασίλειο και τον Γρηγόριο και, τέλος, άλλοι, προσκείμενοι στον Γρηγόριο τον Θεολόγο (25 Ιανουαρίου), θεωρούσαν αυτόν ανώτερο από τους δύο άλλους, δηλαδή από τον Βασίλειο και τον Χρυσόστομο. Η φιλονικία αυτή είχε σαν αποτέλεσμα να διαιρεθούν τα πλήθη των Χριστιανών και άλλοι ονομάζονταν «Ιωαννίτες», άλλοι «Βασιλείτες» και άλλοι «Γρηγορίτες».
Στην έριδα αυτή έθεσε τέλος ο Μητροπολίτης Ευχαΐτων, Ιωάννης ο Μαυρόπους. Αυτός, κατά την διήγηση του Συναξαριστή, είδε σε οπτασία τους μέγιστους αυτούς Ιεράρχες, πρώτα καθένα χωριστά και στη συνέχεια και τους τρεις μαζί. Αυτοί του είπαν: «Εμείς, όπως βλέπεις, είμαστε ένα κοντά στον Θεό και τίποτε δεν υπάρχει που να μας χωρίζει ή να μας κάνει να αντιδικούμε. Όμως, κάτω από τις ιδιαίτερες χρονικές συγκυρίες και περιστάσεις που βρέθηκε ο καθένας μας, κινούμενοι και καθοδηγούμενοι από το Άγιο Πνεύμα, γράψαμε σε συγγράμματα και με τον τρόπο του ο καθένας, διδασκαλίες που βοηθούν τους ανθρώπους να βρουν τον δρόμο της σωτηρίας. Επίσης, τις βαθύτερες θείες αλήθειες, στις οποίες μπορέσαμε να διεισδύσουμε με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, τις συμπεριλάβαμε σε συγγράμματα που εκδώσαμε. Και ανάμεσά μας δεν υπάρχει ούτε πρώτος, ούτε δεύτερος, αλλά, αν πεις τον ένα, συμπορεύονται δίπλα του και οι δύο άλλοι. Σήκω, λοιπόν, και δώσε εντολή στους φιλονικούντες να σταματήσουν τις έριδες και να πάψουν να χωρίζονται για εμάς. Γιατί εμείς, και στην επίγεια ζωή που είμασταν και στην ουράνια που μεταβήκαμε, φροντίζαμε και φροντίζουμε να ειρηνεύουμε και να οδηγούμε σε ομόνοια τον κόσμο. Και όρισε μία ημέρα να εορτάζεται από κοινού η μνήμη μας και καθώς είναι χρέος σου, να ενεργήσεις να εισαχθεί η εορτή στην Εκκλησία και να συνταχθεί η ιερή ακολουθία. Ακόμη ένα χρέος σου, να παραδόσεις στις μελλοντικές γενιές ότι εμείς είμαστε ένα για τον Θεό. Βεβαίως και εμείς θα συμπράξουμε για τη σωτηρία εκείνων που θα εορτάζουν τη μνήμη μας, γιατί έχουμε και εμείς παρρησία ενώπιον του Θεού».Έτσι ο Επίσκοπος Ευχαΐτων Ιωάννης ανέλαβε τη συμφιλίωση των διαμαχόμενων μερίδων, συνέστησε την εορτή της 30ης Ιανουαρίου και συνέγραψε και κοινή Ακολουθία, αντάξια των τριών Μεγάλων Πατέρων.Η εορτή αυτής της Συνάξεως του Μεγάλου Βασιλείου, του Γρηγορίου του Θεολόγου και του Ιωάννου του Χρυσοστόμου, αποτελεί το ορατό σύμβολο της ισότητας και της ενότητας των Μεγάλων Διδασκάλων, οι οποίοι δίδαξαν με τον άγιο βίο τους το Ευαγγέλιο του Χριστού. Είναι εκείνοι, οι οποίοι εξ’ αιτίας της ταπεινώσεώς τους μπροστά στην αλήθεια, έχουν λάβει το χάρισμα να εκφράζουν την καθολική συνείδηση της Εκκλησίας και ότι διδάσκουν δεν είναι απλώς δική τους σκέψη ή προσωπική τους πεποίθηση, αλλά είναι επιπλέον η ίδια η μαρτυρία της Εκκλησίας, γιατί μιλούν από το βάθος της καθολικής της πληρότητας.Περί τις αρχές του 14ου αιώνα μ.Χ. ανεγέρθη ναός των Τριών Ιεραρχών κοντά στην Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης, δίπλα σχεδόν στη μονή της Παναχράντου.
Οι Τρεις Ιεράρχες πρώτευσαν σε όλους τους τομείς της πνευματικής ζωής. Κατέκτησαν με τον προσωπικό τους αγώνα και την βοήθεια της θείας Χάριτος τις κορυφές της αγιότητος και καλούσαν τους πιστούς να ανεβαίνουν στις ωραίες πνευματικές αναβάσεις.Άσκησαν στον ύψιστο βαθμό την φιλανθρωπία και ανακούφισαν τον πόνο χιλιάδων αναξιοπαθούντων.Δίδασκαν καθημερινά τους πιστούς αναλύοντάς τους τις θεόπνευστες αλήθειες της Πίστεώς μας και διαφωτίζοντάς τους για τα μεγάλα θέματα, που απασχολούν την ψυχή κάθε ανθρώπου.Καθόρισαν συστηματικά την λειτουργική ζωή της Εκκλησίας, για να μπορούν να λατρεύουν οι πιστοί θεάρεστα τον Κύριο.Συνέγραψαν θαυμάσια συγγράμματα, τα οποία ξεπέρασαν τη φθορά του χρόνου και ισχύουν και για τις μέρες μας. Πολύ εύστοχα ελέχθη γι’ αυτούς ότι ήταν «εύγλωττοι κατά τον λόγον, ευγλωττότεροι κατά τον βίον, ευγλωττότατοι κατά τον θάνατον».Βασικό στοιχείο της αγιότητος και των τριών είναι ότι ήταν ασυμβίβαστοι με το κακό, την αμαρτία και την αίρεση. Δεν γνώριζαν τη γλώσσα των συμβιβασμών και της διπλωματίας. Προτιμούσαν να χάσουν τη θέση τους και αυτή τη ζωή τους, παρά να συμβιβαστούν σε θέματα αρχών και πίστεως. Δε σκέφτηκαν ποτέ εάν αντίπαλοί τους ήσαν αυτοκράτορες ή σοφοί διάφοροι ή ισχυροί κατά κόσμον. Έμειναν ακλόνητοι στην ορθή πίστη και ζωή αψηφώντας τις συνέπειες.

Ἀπολυτίκιον 

Ἦχος α’.
Τούς τρεῖς μεγίστους φωστῆρας τῆς Τρισηλίου θεότητος, τούς τήν οἰκουμένην ἀκτῖσι δογμάτων θείων πυρσεύσαντας, τούς μελιῤῥύτους ποταμούς τῆς σοφίας, τούς τήν κτίσιν πᾶσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας, Βασίλειον τόν μέγαν, καί τόν Θεολόγον Γρηγόριον, σύν τῷ κλεινῷ Ἰωάννη, τῷ τήν γλῶτταν χρυσοῤῥήμονι, πάντες οἱ τῶν λόγων αὐτῶν ἐρασταί, συνελθόντες ὕμνοις τιμήσωμεν· αὐτοί γάρ τῇ Τριάδι, ὑπέρ ὑμῶν ἀεί πρεσβεύουσιν.

Κατηγορίες
Ημερήσιο πρόγραμμα

Τρώω υγιεινά , μεγαλώνω σωστά

Ημερήσιο πρόγραμμα για την διατροφή

Στο πλαίσιο προγράμματος για την διατροφή είχαμε την χαρά να μας επισκεφτεί ένας διαιτολόγος και να ακούσουμε τις συμβουλές του αλλά και να φτιάξουμε ωραία μάφινς μπανάνας!

Συζήτηση

Ζαχαροπλάστες εν δράση

Γράψαμε την συνταγή
Κάναμε λίστες τροφών
Είδαμε ένα βίντεο με θέμα την πυραμίδα των τροφών
Κατηγορίες
Ημερήσιο πρόγραμμα

Παιχνίδια με βιβλία και πίνακες ζωγραφικής

Με αφορμή δραστηριοτήτων φιλαναγνωσίας, μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια με  βιβλία από την βιβλιοθήκη μας και με εικόνες από πίνακες ζωγραφικής  με θέμα το βιβλίο.

Από ποιο βιβλίο είναι παρμένες οι εικόνες;

Έχουμε φωτοτυπήσει εικόνες από γνωστά παραμύθια της βιβλιοθήκης μας και τις μοιράζουμε στα παιδιά ( από 2-3). Τους ζητάμε να μας φέρουν τα παραμύθια από τα οποία είναι παρμένες οι εικόνες.Κερδίζουν όσοι καταφέρουν να φέρουν τα σωστά βιβλία.

Ποιο βιβλίο μιλάει για

Έχουμε απλώσει τα ποιο γνωστά βιβλία της βιβλιοθήκης μας και ζητάμε από κάθε παιδί χωριστά να μας φέρει κάποιο λέγοντας του μια φράση σχετική με το περιεχόμενο του βιβλίου π.χ.

  • Ποιο βιβλίο μιλάει για ένα κοριτσάκι με κόκκινο σκουφάκι; ( Η Κοκκινοσκουφίτσα)
  • Ποιο βιβλίο μιλάει για μια χελώνα που έκανε αγώνα δρόμου; ( ο λαγός και η χελώνα)

Παιχνίδι με ζάρι

Εδώ θα χρειαστούμε ένα ζάρι και βιβλία από έξι κατηγορίες.Δημιουργούμε σε πρώτη φάση ένα πίνακα αναφοράς που θα βοηθήσει τα παιδιά στο παιχνίδι .Στη μια μεριά του πίνακα έχουμε τους αριθμούς από 1 -6, και δίπλα από τον καθένα έχουμε μια εικόνα από την κατηγορία ενός βιβλίου. π.χ 1  – πουλί( βιβλίο με πουλιά), 2- ζώα (βιβλίο με ζώα),3- εικόνα ενός παραμυθιού( παραμύθι) κλπ ανάλογα με τα βιβλία που διαθέτουμε.Κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι και ανάλογα με τον αριθμό που τυχαίνει βλέπει τον πίνακα και φέρνει το αντίστοιχο βιβλίο

Παιχνίδι με πίνακες ζωγραφικής

Αφού έχουμε δει διαφόρους πίνακες με θέμα το βιβλίο, απλώνουμε τις εικόνες τους ( έγχρωμα αντίτυπα) και κάνοντας ερωτήσεις σχετικές με τον πίνακα τα παιδιά ψάχνουν να βρουν σε ποιο πίνακα αναφερόμαστε π.χ

  • Σε ποιο πίνακα διαβάζουν δυο κορίτσια;
  • Σε ποιο πίνακα η κοπέλα φοράει καπέλο με λουλούδια;
  • Σε ποιο πίνακα υπάρχει ένα ξύλινο αλογάκι με ρόδες;
  • Σε ποιο πίνακα το αγόρι φοράει μαύρο σακάκι;
  • Σε ποιο πίνακα ένα αγόρι φοράει άσπρο καπέλο ;